Fase 4

Find på ideer til budskaber og metoder

I har nu besluttet jer for, hvad det er særlig vigtigt at fortælle unge, for at de kan få lyst til at søge ind som butikselev. I denne fase skal I udvikle ideer til, hvordan I kan komme ud med budskabet, det vil sige hvilke kommunikationskanaler I vil bruge for at nå de unge, og hvilke kommunikationsprodukter I vil udvikle.

 

At finde på rigtig gode ideer kræver, at man kan tænke kreativt. Og faktisk bliver man mere kreativ, hvis man ved, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ. Derfor skal I først se videoen på opslagstavlen, hvor I lærer om hjernen, når den er kreativ. Bagefter skal I finde på en masse gode ideer til, hvordan I vil få budskabet ud. I kan strukturere jeres arbejde ud fra nedenstående: 

  • Lav en liste over mulige kommunikationskanaler. Tænk over, hvor unge færdes; Hvor kan man få deres opmærksomhed?  

  • Lav en liste over mulige kommunikationsprodukter. 

  • Lav en liste over mulige aktiviteter. 

  • Brug idéudviklingsøvelsen nedenfor og skriv alle jeres ideer ned.

OPSLAGSTAVLEN

Forsker Nanna Inie forklarer, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ, og hvilke fire faser hjernen typisk går igennem, når man arbejder med kreativitet. 

Forsker Nanna Inie kommer med en række konkrete tips til, hvordan du kan arbejde med kreativitetens fire faser.

kommunikationskanaler og produkter

I kan i princippet bruge alle kommunikationsprodukter og kommunikationskanaler, men da Føtex ikke har et decideret budget til at gøre opmærksom på deres uddannelser, må I gerne tænke i realistiske løsninger. I kan altså ikke købe en annonce i en landsdækkende avis eller få sendt en reklame i fjernsynet. Men hvis I kan finde ud af at lave en billig, men god video, som Føtex Roskilde f.eks. kan dele på deres Facebook-side, så kan det måske være en mulighed.

Kommunikationskanaler

En kommunikationskanal er det medie, man bruger til at få sit budskab ud. Det kan f.eks. være Facebook, Instagram, en hjemmeside, en avis, en opslagstavle i butikken eller en jobmesse.

 

Kommunikationsprodukter

Et kommunikationsprodukt kan f.eks. være en plakat eller en flyer, en tekst på en hjemmeside, en video til Føtex’ Facebook-side eller en annonce til at indrykke i en avis. 

inspiration til Idéudvikling

Nedenstående er en hjælp til at udvikle ideer ved sammensætte tre forskellige elementer og udvikle noget nyt. Vælg selv hvilken kombination af elementer, I vil benytte. I må gerne tilføje flere ting eller erstatte nogle af tingene med andre. Husk kravene til strategien, når I idéudvikler.

 

Forslag 6

  • En af de gode ting, som en butikselev har fortalt om elevuddannelsen 

  • Sociale medier

  • Et interview med en butikselev.
     

Forslag 7

  • En af de ting, jeres netværk ikke vidste om butiksuddannelserne

  • En happening

  • Et sted, hvor mange unge færdes.
     

Forslag 8

  • Noget, mange unge døjer med, f.eks. økonomi

  • Et kommunikationsprodukt udformet som noget bestemt

  • En jobmesse.
     

Forslag 9

  • En masse glade butikselever

  • En kommunikationskanal (f.eks. jobmesse, skolebesøg, facebook)

  • Jeres eventuelle fordomme om butiksuddannelser.

Forslag 1

  • En af de elevuddannelser, I vil gøre opmærksom på, f.eks. uddannelsen til bager

  • Noget uhyggeligt 

  • En af Føtex Roskildes kommunikationskanaler (f.eks. deres facebookside).
     

Forslag 2

  • Føtexs elevuddannelser

  • Noget uhyggeligt 

  • En kommunikationskanal eller et kommunikationsprodukt fra jeres liste.
     

Forslag 3

  • En af de elevuddannelser, I vil gøre opmærksom på, f.eks. uddannelsen til gourmetslagter

  • En event/et arrangement

  • En skole.
     

Forslag 4

  • En af de elevuddannelser, I vil gøre opmærksom på, f.eks. salgselev

  • Karrieremuligheder

  • En video.

Forslag 5

  • Føtexs elevuddannelser generelt

  • En af de bedste ting ved elevuddannelserne

  • En figur/person fra en bog, f.eks. en superhelt.

Find flere idéudviklingsøvelser på Idetræning.dk

Innovative eksempler på rekruttering i busbranchen

 

 

 

 

 

Chauffører med karakter

Chauffører med karakter rapper

Mukhtars fødselsdag

En chauffør fik sig en glad overraskelse

En buschauffør fra Arriva fik sig en gevaldig overraskelse, da han på sin fødselsdag blev fejret med en flash mob midt i arbejdsdagen. En flash mob er, når en en række mennesker (oftest mange) på forhånd har aftalt at mødes og udføre en happening på en offentligt sted, hvor happeningen vil overraske de mennesker, som er der. Flash mobs filmes ofte og lægges ud på nettet. Søg evt. på flash mob på Youtube.

 

Læs artikel om happeningen på Nordjyske.dk