ELEVKONSULENTERNE
Lærervejledning vandcenter syd:
lær om drikkevand og Lav en udstilling
fag
Primære fag: Geografi, dansk og billedkunst. Forløbet kan også bruges i et tværfagligt forløb med fysik/kemi og biologi.
Se læringsmål, tegn på læring og kompetencemål under program for temadage
Antal lektioner: 16-27
Dette forløb henvender sig primært til højtbegavede elever i udskolingen, men kan anvendes i alle klasser. Eleverne skal være konsulenter for Vandcenter Syds skoletjeneste. De skal lære om vandets kredsløb, om drikkevand og rensningsanlæg, og de skal lære, hvordan man kuraterer en udstilling. Bagefter skal de udvikle forslag til, hvordan man kan indrette en udstilling om drikkevand i en gammel vandværksbrønd. Desuden skal eleverne udvikle ideer til aktiviteter, som andre elever kan lave under et besøg på vandcenteret. Eleverne skal arbejde i grupper.
Eleverne skal producere:
-
En beskrivelse af, hvad udstillingen skal handle om
-
Forslag til indretning af udstillingsrummet (inkl. skitser)
-
En powerpoint-præsentation af deres arbejde
-
Forslag til aktiviteter, der kan bruges i forbindelse med udstillingen
-
En mundtlig præsentation af deres arbejde.
> Hvad vil det sige at være højtbegavet?
forslag til program for temadage
TEMADAG 2
Fase 4) Bliv eksperter i kuratering
Eleverne lærer om kuratering, altså forskellige formidlingsprodukter og præsentationsformer, man kan bruge, når man arbejder med formidling i et fysisk rum.
Tidsforbrug: 1 lektion
Fase 5) Find på ideer til udstilling og aktiviteter
Eleverne gennemgår et crash course i kreativ tænkning. Bagefter skal de selv udvikle ideer til deres udstilling samt finde på aktiviteter, som gæster på Vandcenter Syd kan lave under et besøg.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Fase 6) Vælg de bedste af jeres ideer
Ved hjælp af Edward Bonos metode ’De 6 tænkehatte’ udvælger eleverne de bedste af deres ideer.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Fase 7) Beskriv jeres udstilling og tegn en skitse
Eleverne beskriver deres udstilling og tegner en skitse over, hvordan udstillingen skal placeres i vandværksbrønden.
Tidsforbrug: 2-4 lektioner
TEMADAG 3
Fase 8) Planlæg og beskriv en aktivitet
Eleverne planlægger og beskriver en aktivitet, som halvdelen af en klasse kan lave under et besøg hos Vandcenter Syd, mens den anden halvdel er på rundvisning i den gamle brønd.
Tidsforbrug: 2-4 lektioner
Fase 9) Forbered en præsentation
Eleverne forbereder en præsentation af deres arbejde og laver et slideshow.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Fase 10) Præsenter jeres arbejde for Vandcenter syd
Eleverne præsenterer deres arbejde for Vandcenter Syd, alternativt holder de præsentationen for dig og resten af klassen.
Tidsforbrug: 2-4 lektioner
Fase 11) Evaluér processen og resultatet
Eleverne i gruppen evaluerer deres løsningsforslag og deres arbejdsproces.
Tidsforbrug: 1 lektion
TEMADAG 1
Introduktion
Forløbet indledes med, at eleverne præsenteres for udfordringen via en kort video, hvor en medarbejder fra Vandcenter Syd fortæller om udfordringen. Herefter ledes eleverne gennem forløbet via nedenstående faser:
Fase 1) Forstå jeres rolle som konsulenter
Eleverne arbejder med at forstå konsulentrollen og researcher på Vandcenter Syd for at forstå deres kunde og den opgave, de har fået stillet.
Tidsforbrug: 1 lektioner
Fase 2) Lær om grundvand, drikkevand og spildevand
Eleverne lærer om vandets kredsløb, om spildevand og om produktion af rent drikkevand i dag og før i tiden.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Fase 3) Sæt jer ind i rammerne for udstillingen
Eleverne sætter sig ind i, hvilke udstillingsgenstande Vandcenter Syd har, hvordan udstillingsbrønden ser ud, hvilke muligheder der er for at indrette udstillingsbrønden, og hvilke faciliteter de kan benytte.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Læringsmål
Eleverne opnår viden om:
-
Vandets kredsløb og produktion af rent drikkevand
-
Rensningsanlæg
-
Kurateringsprincipper
-
Performativ kurating
-
Konceptudvikling
-
Produktion af udstillingsmateriale
-
Udvikling af undervisningsaktiviteter.
Eleverne får styrket deres evne til at:
-
Sætte sig ind i en specifik og virkelig problemstilling
-
Researche
-
Arbejde struktureret med idégenerering
-
Trække på og strukturere egen viden og idérigdom
-
Udtænke og producere kreative løsninger
-
Samarbejde
-
Fremlægge deres ideer til en professionel aktør
-
Forholde sig reflekteret til eget arbejde.
Tegn på læring
Eleverne:
-
Stiller relevante spørgsmål til opgaven/udfordringen
-
Arbejder struktureret med idégenerering
-
Kommer med kvalificerede ideer
-
Kommunikerer deres løsning til opgavestilleren på tilfredsstillende vis
-
Reflekterer over deres proces og produkt.
kompetencemål I GEOGRAFI
Eleven kan:
-
Vælge modeller efter formål
-
Mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber.
Eleven har viden om:
-
Sammenhæng mellem naturgrundlag og produktion
-
Danske råstoffers dannelse, lokalisering og udvinding
-
Metoder til at formidle naturfaglige forhold.
En problemorienteret tilgang
og et perspektiveringsfokus
Hvilke udfordringer oplever vi og hvorfor?
Drikkevandforsyning er et omdiskuteret område, og man kan passende inddrage elementer fra den debat. På den måde vil dette materiale også dække kompetencemålet perspektivering. Her kan man inddrage bl.a. interesseorganisationer. Mulige perspektiveringsområder kunne være drikkevandsforurening – er det landbruget, der sviner, eller hvem er det? Eller privatisering af drikkevand. Man kunne også have fokus på drikkevandet i fremtiden med henblik på mængder og indhold. Får vi måske udenlandske tilstande med klorinsmagende vand, og hvad med produktionen af alkohol og læskedrikke, vil den blive ramt af vandmangel, og hvordan kan det påvirke virksomheder? Det vil også være nærliggende at vende FN’s verdensmål 6.
Mulige kompetenceområder til et problemorienteret perspektiveringsfokus:
-
Perspektivering: Eleven kan vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget
-
Perspektivering: Eleven har viden om interesser og natursyn knyttet til naturbeskyttelse og miljøbeskyttelse.
Tværfaglighed i naturfag
Drikkevandet som leve- og livsvilkår
Hvad består vand af, og hvad gør det ved vores krop?
Materialet kan også dække fysik/kemi og biologi. Processen fra grundvand til forbruger kan passende virke som kobling til fysik/kemi-UV-lys, svovlbrint, jern og mangan. Vand er kroppens vigtigste råstof, intet vand intet menneske. Det vil derfor være oplagt at undersøge nærmere om vand og kroppen. Man kan med fordel inddrage formidling om test af grundvandets kvalitet i denne sammenhæng bl.a. med henblik på følgesygedomme af grundvand af ringe kvalitet. I denne sammenhæng vil man også kunne undersøge, hvor mange mængder vand en dansker forbruger, og om der er forskel på de forskellige regioner i Danmark. Det er oplagt at tale pris i den sammenhæng, og komme nærmere ind på, hvordan prisen på vand er skruet sammen.
Mulige kompetenceområde til tværfaglighed
-
Undersøgelse kompetence: Eleven kan analysere naturlige kredsløbs betydning for erhvervsforhold og levevilkår
-
Undersøgelse kompetence: Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
-
Undersøgelse kompetence: Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag.
Tværfaglig OG EMNEBASERET

Redegørende spørgsmål
-
Hvad er fremtiden for grundvandet?
-
Hvad er drikkevandforsyningens størrelse - løber vi tør?
-
Hvad er kriterierne for godt grundvand?
-
Hvad indeholder vand?
-
Hvad er grundvandsspejl?
-
Hvad er prisen på vand?
-
Hvad sker der med søer og åløb, som får et for højt indhold af NPK-gødning (fosfor og nitrogen)? Hvad er konsekvensen?
-
Hvem distribuerer drikkevandet?
Analyserende og perspektiverende spørgsmål
-
Hvordan er vand et livsvilkår?
-
Hvordan er vand forudsætningen for gode levevilkår?
-
Hvordan testes grundvandskvaliteten?
-
Hvordan er udvindingsmetoderne forskellige fra hinanden?
-
Hvordan kan drikkevand hænge sammen med konflikter?
-
Hvordan sikrer man miljøbeskyttelse?
-
Hvordan kan havvand fungere som drikkevand?
-
Hvordan afgøres prisen på vand?
-
Hvilke tilstandsformer har vand?
-
Hvilke forskellige måder findes der til at udvinde drikkevand både i Danmark og globalt?
-
Hvilke forskelle kan der være på vand?
-
Hvilke pesticider bruges i bl.a. landbruget, og hvordan kan de have en negativ effekt?
-
Økologi vs. konventionelt landbrug – naturhensyn og brug af gødning (NPK eller naturgødning: fordele og ulemper).
kontakt
VIRKSOMHEDEN
Kontakt Vandcenter Syd, hvis I ønsker at besøge dem i forbindelse med forløbet.
Kontaktinfo
Navn: Maja Dalgaard Grøn
adresse: Vandværksvej 7, 5000 Odense C
telefonnummer: 4080 8409
mail: mdg@vandcenter.dk
kompetencemål i dansk
Eleven kan:
-
Planlægge og gennemføre faser i informationssøgning
-
Organisere samarbejde om fremstilling
-
tilrettelægge proces fra idé til færdigt produkt
-
Disponere og layoute stof så det fremmer hensigten med produktet
-
Argumentere og informere
-
Analysere samtaler
-
Deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
Eleven har viden om:
-
Målrettede dispositions- og formidlingsmetoder
-
Evalueringsmetoder
-
Sammenhæng mellem situation, kultur og sprog.
kompetencemål i billedkunst
Eleven kan:
-
Etablere digitale udstillinger
-
Formidle viden med billeder
-
Bidrage med visuelle udtryk i kulturprojekter.
Eleven har viden om:
-
Layout og billeders kommunikative funktion inden for andre fagområder.
relevante links
> TED Talk: Løber vi tør for vand? (problemorienteret)
> TED Talk: Hvad sker der, hvis vi ikke drikker vand? (analyserende)
> TED talks om vand: Samlet videosamling
> Explainer: Vand og afledte effekter (analyserende)
> Danmarks Statistik: Statistik på området (analyserende)
> GEUS: Grundvandsundersøgelser
(analyserende)
> Den store Danske: Kroppens sammensætning (redegørende)
> Altinget.dk: Stor undersøgelse viser ulovlige pesticider i grundvandet (problemorienteret)
> TV2Nord: Landmænd om giftstoffer i grundvand: Vi er fuldstændig trygge – I kan sagtens drikke vandet (interessekonflikt?)
> Miljø- og Fødevareministeriet: Kilder til forurening (arbejd evt. med nitrogens kredsløb, og hvordan NPK-gødning fremmer vækst, men også bliver udvasket)
> Vandets vej: Drikkevand i resten af verden
> Videnskab.dk: Syv genveje til rent drikkevand
> Unicef: Rent vand til alle børn (relevante informationer fra FN, verdensmål)
> Dr.dk: Lima lider af akut vandmangel (problemorienteret)
> The Atlantic: Day zero-Cape town-vandmangel (problemorienteret)
> The Guardian: How Cape Town was saved from running out of water (problemorienteret og handlingsmuligheder)
> Wikipedia: Cape Town water crisis (beskrivende)