Fase 1

forstå jeres rolle som konsulenter

I har fået stillet en opgave af bilproducenten Skoda, som I skal være konsulenter for. For at kunne løse opgaven skal I igennem et lynkursus i, hvad det vil sige at være konsulenter, og I skal arbejde med at forstå jeres kunde, altså Skoda i Roskilde. Læs teksterne på opslagstavlen og svar på spørgsmålene herunder. I finder svarene ved at søge på nettet.
                   

  • Hvad lever virksomheden af?

  • Hvad for en branche tilhører virksomheden?

  • Hvad er det for et marked, virksomheden opererer på?

  • Hvilke produkter tilbyder virksomheden? Giv nogle eksempler.

  • Hvilket brand synes I, at Skoda udtrykker på deres hjemmeside? 

  • Hvilken opgave har virksomheden stillet?

  • Hvilke krav har virksomheden stillet til den løsning, I skal levere?

OPSLAGSTAVLEN

Hvad vil det sige at være konsulent? 

 

Når en virksomhed eller organisation bruger konsulenter, betyder det, at de bruger folk udefra – altså folk, der ikke arbejder hos dem – til at løse en konkret opgave for dem. Det kan enten være, fordi de ikke kan løse den selv og har brug for ekspertviden, eller fordi de ønsker, at nogle udefra skal se på opgaven med friske øjne og måske komme på nogle bedre løsninger, end de selv ville kunne. Det kan også være, at organisationen har så travlt i en periode, at de er nødt til at hyre folk udefra til at løse nogle af deres opgaver.

Når man er konsulent, har man ikke frie hænder til at løse opgaven, som man selv synes, det skal være. Kunden har stillet en konkret opgave, der skal opfylde en række krav, og så er det op til konsulenten at komme med et løsningsforslag, der lever op til de krav.

Kunden vil være en tæt samarbejdspartner. Man holder måske nogle møder undervejs, hvor man taler om, hvor langt man er kommet, diskuterer forskellige ideer og bliver enige om, i hvilken retning konsulenten skal arbejde videre.

Som konsulent er det nødvendigt at sætte sig ind i, hvad der allerede findes af løsninger, så man ikke kommer og foreslår noget, som allerede er lavet. Når I fx finder på en idé til en video, er det en god idé at undersøge, om Skoda allerede har noget lignende.
 

For at være en god konsulent er det nødvendigt, at man forstår, hvad det er for en slags organisationen, man er konsulent for. Ellers kan man risikere at komme til at foreslå nogle løsninger, som slet ikke passer til organisationen, eller som er alt for dyre eller svære for organisationen at benytte.

Hvad er branding?

Branding er engelsk og betyder brændemærkning. Et brand er oprindeligt det mærke, som man brændemærkede kvæg med, så man kunne se, hvem køerne tilhørte.

Man kan sige, at branding handler om at adskille sig fra flokken. En virksomheds brand er altså det, der adskiller det fra andre virksomheder, der laver lignende produkter. Et brand er virksomhedens personlighed, historie eller identitet, og det er det, der skal 'brænde' sig fast i forbrugerens bevidsthed.

Læs mere om branding på faktalink.dk

ferrari_f8_tributo_1_1_9.jpg

Ferrari - elegance, luksus og fart

Nike_Swoosh_Logo_White_native_1600.jpg

Nike - just do it. Handlekraft, vilje og mål. 

dæktaskesæt_bf.png

Et af Skodas forretningsområder er salg af ekstraudstyr til bilen.