top of page

Fase 5

Find på ideer til udstilling og aktiviteter 

 

 

 

I denne fase skal I først igennem et crash course i kreativ tænkning. For faktisk bliver man mere kreativ blot ved at lære om, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ. Bagefter skal I selv i gang med at være kreative og finde på ideer til, hvordan I kan lave en spændende udstilling og nogle interessante aktiviteter, som elever kan lave under et besøg i vandcenteret. Det gør I ved hjælp af idéudviklingsøvelserne på opslagstavlen.

 

  • Se videoen med forsker Nana Inie på opslagstavlen.

  • Skriv alle jeres ideer ned uden at tage hensyn til, om de er gode eller dårlige. Det skal I nemlig finde ud af i fase 6.

 

OPSLAGSTAVLEN

Forsker Nanna Inie forklarer, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ, og hvilke fire faser hjernen typisk går igennem, når man arbejder med kreativitet. 

Krav til opgaven

  • Udstillingen om drikkevand skal henvende sig til 7.-10. klassers elever, der besøger Vandcenter syd.  

  • I skal komme med forslag til mindst en aktivitet, som eleverne kan lave under besøget. Aktiviteten skal vare 15-20 minutter. 

Forsker Nanna Inie kommer med en række konkrete tips til, hvordan du kan arbejde med kreativitetens fire faser.

inspiration til Idéudvikling 

Her er lidt inspiration til at udvikle ideer ved sammensætte forskellige elementer og udvikle noget nyt. Vælg selv hvilken kombination af elementer, I vil benytte. I må gerne tilføje flere ting eller erstatte nogle af tingene med andre. 

Viden om vand

  • Vandets kredsløb

  • Grundvandet

  • Rent vand i hanerne

  • Produktion af rent drikkevand gennem tiderne. 

  • Rensningen af spildevand. 

Se på de forskellige elementer og sæt dem sammen med helt andre ting som f.eks: 

  • Et sted i udstillingsbrønden. 

  • En interesse, som en eller flere af jer har

  • Noget, som en eller flere af jer er vildt trætte af

  • Noget uhyggeligt

  • En bog eller en film

  • To personer

  • Et virkemiddel fra teatrets verden

  • Noget interaktivt.

idéudviklingsøvelse:
tennisbolden

Tag et stykke A3-papir og lav en cirkel i midten, hvor I skriver "tennisbold". Brug 10 min. på at skrive alle de ting ned, som I kommer i tanke om, når I tænker på ordet tennisbold. 

 

Streg herefter ordet tennisbold ud og skriv "vand" i stedet for. Kig nu på alle de ord, I har skrevet og sammenhold dem med vand og se, hvilke ideer I så kommer på.  

tennisbold-ren.jpg

Regler for brainstorm

 

  • Undgå vurderinger: Der er ingen dårlige ideer på dette tidspunkt. Vurderinger kommer senere. 

  • Lad de vilde ideer komme frem: Det er ofte den vilde ide, der skaber fornyelse. Jordforbindelse kommer senere. 

  • Byg videre på andres ideer: Sig ’ja og ...’ til andres ideer. Kan du ikke lide ideen, så byg videre på den, så den bliver god.

  • Bliv i processen: Det fælles fokus i gruppen giver det bedste resultat. Der bliver tid til pauser senere. 

  • Hold fast i ideen: Skriv den eller tegn den hurtigt. Ideer, der ikke er fastholdt, forsvinder lynhurtigt igen. 

  • Få mange ideer: Sæt høje mål for antal og overgå målet. Der skal ikke begrundes, kun sprøjtes ideer ud.

vand

bottom of page