Fase 5

beslut hvilke forsøg i vil inddrage

I har nu foretaget en grundig gennemgang af skolens energiforbrug og besluttet, hvilke tiltag I vil anbefale skolen at arbejde videre med. I har også arbejdet med at finde ideer til, hvad den enkelte elev eller medarbejder kan gøre for at spare på energien. I skal nu vælge et eller flere forsøg, som er relevante i forhold til jeres anbefalinger til besparelser. 

  • Gennemfør det eller de forsøg, som er mest relevant(e) i forhold til jeres anbefalinger. 

OPSLAGSTAVLEN

Opsætning af solceller på skolens tag kan være en mulighed for at ændre energiforbruget i en mere miljøvenlig retning. Foto: Verdo

forsøg

 

Det er nærliggende at inddrage et eller flere forsøg i jeres rapport. Det kan være forsøg, I selv vælger fra dokumentet herunder. I kan f.eks. inddrage forsøg med

  • Solenergi (lav en solcelle, lagring af energi, lagring af lys som elektricitet, varme fra solen, brændselscelle).

  • El og kraft (transport af el, lav din egen magnet).

  • Vindenergi (byg en vindmølle, induktion, elektricitet fra vindmøllen). 

  • Transport (katalysator, CO2 fra biler).

 

I kan vælge at inddrage modeller om drivhuseffekten og/eller kulstofkredsløbet.

Skærmbillede 2020-06-30 kl. 13.49.48.png

Download dokumentet og vælg, hvilke forsøg I vil udføre. 

ELEVKONSULENTERNE

Udviklet af undervisningsportalen YouGlobe 2020 
med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets
udlodningsmidler.

Materialet er udviklet i samarbejde med Lyngholmskolen i Furesø Kommune, Vandcenter Syd i Odense, 
Hillerød Bibliotek, Rockwool International i Hedehusene, Føtex på Ros Torv i Roskilde, Skoda i Roskilde, Bondegaarden i Veksø, forsyningsselskabet Arwos i Aabenraa og energikoncernen Verdo i Randers. 

Find flere gratis undervisningsmaterialer på youglobe.dk

Yglobe Logo-transperens.png